• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

ORBEA Orbea Jäykkäperäinen maastopyörä Alma M-LTD Red Wine Carbon View Gloss/Carbon Raw Matt

Orbea Jäykkäperäinen maastopyörä Alma M-LTD Red Wine Carbon View Gloss/Carbon Raw Matt
Kuvaus

Kilpavalmis lippulaiva, joka voi haastaa korkeimmalla kansainvälisellä tasolla

Hullun nopea Orbea Alma M LTD on täydellinen valinta sinulle, joka haluat nopean, kevyen ja luotettavan maastopyörän, jolla loistaa kaikessa hiekkaisesta soratiestä haastavaan metsämaastoon. Temperamenttinen ja todella nopea hardtail-pyörä aggressiivisella geometrialla, korkealaatuisella varustelulla, tehokkaalla kulkukyvyllä ja terävällä ilmajousituksella, jonka ansiosta voit nopeasti mukauttaa pyörän erilaisiin maastoihin. Malli on varustettu sekä komponenteilla että erittäin kevyellä huippuluokan hiilikuiturungolla, joka on aina kilpailuvalmiina paikalla.

Avain menestykseen!

  • Kilpavalmis runko huippuluokan hiilikuidusta, joka painaa 830 grammaa ja tarjoaa maailmanluokan voimansiirron
  • Aggressiiviseen XC:hen mukautetut kulmat, joihin kuuluu 74,5/68 asteen kulma, 430 mm:n ketjuhaarat ja 426 mm:n reach
  • Erittäin kevyt ja nopea XC, joka viihtyy sekä hiekkaisilla sorateillä että huomattavasti haastavammassa maastossa
  • Terävä ilmajousitus FOX:lta (32 Float SC Factory), jossa on etälukitus ja 100 mm:n joustomatka
  • Kilpavalmis 1x-voimansiirto, jossa on 12 langattomasti ohjattua vaihdetta SRAM:lta (XX Eagle SL AXS) ja huipputeho
  • Vahvat hydrauliset levyjarrut SRAM:lta (Level Ultimate Carbon), jotka tarjoavat moitteettoman jarrutustehon
  • Mestari 29-tuumaiset renkaat, joissa on täysin hiilikuituiset vanteet OQUOlta (Mountain Performance MP30LTD Carbon)
  • Nopeatempoiset ja pitävät laatukumit Maxxisilta (Rekon Race), joiden leveys on 2,4"
  • Siro ohjaamo täysin hiilikuidusta sekä myös satulatolppa ja satula, jotka on valmistettu hiilikuidusta

Huippuluokan hiilikuiturunko, jonka geometria maksimoi tehokkuuden

Veistoksellinen runko koostuu kilpailuvalmiista huippuluokan hiilikuiturungosta, joka tarjoaa maailmanluokan voimansiirron ja antaa nopean vasteen, kun painat täydellä teholla polkimiin. Erittäin kevyt rakenne, joka painaa vain 830 grammaa ja on varustettu aggressiivisella XC-geometrialla, joka keskittyy nopeaan ajamiseen ja herättää voimakasta halua omistaa. Sen selkeästi veistetty runkomuoto ei ole vain tyylikäs, vaan siinä on myös korkea sivuttaisjäykkyys, mikä luo perustan, joka takaa äärimmäisen nopeat ajomatkat kaikilla alustoilla. Tuloksena on ihanteellinen ajotuntuma yhdistettynä tehokkaaseen voimansiirtoon—pyörä reagoi nopeasti, kun haluat lisätä vauhtia, ja samalla se varmistaa, että voit käsitellä hankalia reittivalintoja vakuuttavasti.

Jousitettu haarukka, joka parantaa kulkukyvykkyyttäsi kaikilla alustoilla

Jousituksen hoitaa terävä ilmajousitus, joka parantaa käyttäjänsä kulkukyvykkyyttä, mikä voi olla ratkaisevaa, kun alusta vaihtuu nopeasti. Siinä on myös etälukitus, joka on täydellinen sinulle, joka haluat mahdollisuuden ajaa yhtä nopeasti sekä tasaisilla sorateillä että huomattavasti epätasaisemmassa maastossa.

Täysin kilpailuvalmis 1x-voimansiirto, joka tarjoaa varmaa suorituskykyä

Moottoripeitteen alta löytyy kilpavalmis 1x-voimansiirto, joka koostuu 12 langattomasti ohjatusta vaihteesta, jotka käytännössä eivät koskaan petä ja tarjoavat varmaa suorituskykyä. Luomuksen sydän on kampisarja, jossa on 34-hampainen yksittäinen eturatas, yhdistettynä 12-portaiseen 10-52T kasettiin, joka tarjoaa vaikuttavan laajan välityssuhteen, mutta keskittyy korkeaan tehokkuuteen ja luotettavaan toimintaan.

Mestari vanne, joka tarjoaa fenomenaalisen rullauksen ja suvereenin kulkukyvyn

Kaikki rullaa mestarillisen vanteen päällä, jossa on hiilikuituvanteet ja parit erittäin nopeatempoiset 29-tuumaiset renkaat, jotka on varustettu kilpailuvalmiilla 2,4" leveillä kumilla. Ne tarjoavat sinulle ylivoimaisen rullauksen, suvereenin kulkukyvyn ja varman pidon mutkissa. Kun vauhti kiihtyy, jarrutustehoon kohdistuvat vaatimukset kasvavat, ja siksi pyörässä on vahvat hydrauliset levyjarrut helpoilla ohjaimilla, jotka varmistavat, että voit olla täysin varma, että maksimaalinen jarrutusteho on aina paikalla—riippumatta alustan, sääolosuhteiden tai vuodenajan.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0118985-Q303
EAN-koodi-
TuotemerkkiORBEA
VäriRed Wine Carbon View Gloss/Carbon R
Tuotenumero0118985
Tekniset tiedot
PersonointiMaastopyöräily
TuotesarjaOrbea Alma M-Ltd
MallisarjaOrbea Alma
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Vuosimalli2024
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan tuotenumero-
Valmistajan väriRed Wine Carbon View Gloss/Carbon Raw Matt
Runkosetti
Runkokoko-
RunkoOrbea Alma Carbon OMX, Boost 12x148, PF BB, Internal cable routing.
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFox 32 Float SC Factory 100 FIT4 Remote-Adj Push-Unlock QR15x110 Kashima
Haarukan tyyppi 

Haarukan tyyppi

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Vaimennettu
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

100
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jäykkä
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Kiekot
KiekotOquo Mountain Performance MP30LTD, carbon hookless rim, DT240 S CL hub, Sram XD MTB freehub, 30mm internal width, Sapim CX-Ray TCS spokes, 29"
EturengasMaxxis Rekon Race 2.40" WT 120 TPI Exo TLR
TakarengasMaxxis Rekon Race 2.40" WT 120 TPI Exo TLR
Renkaan koko61-622
Voimansiirto
VaihtajatSRAM AXS Pod Ultimate
TakavaihtajaSRAM XX Eagle SL AXS
KampisarjaSRAM XX SL Eagle Dub Black 34t
KetjuSRAM XX-SL Eagle 12-Speed
RataspakkaSRAM XX-1299 Eagle SL 10-52t 12-Speed
Komponentit
EtujarruSRAM Level Ultimate Carbon 2 piston Hydraulic Disc
TakajarruSRAM Level Ultimate Carbon 2 piston Hydraulic Disc
OhjainlaakeriAcros 1-1/8 - 1-1/2" Semi-intergated Block Lock
SatulatolppaOC Performance XP10 Carbon, 27.2mm, Setback 0
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

1x12
Vaihdevipu sarjaSRAM AXS
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM XX Eagle
Akku
AkkuSRAM Powerpack
Akkutyyppi-
Jännite36 V
Varusteet
SatulaSelle Italia SLR Boost Fill Carbon Rail Ø7x9 mm
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO