• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

ORBEA Orbea Jäykkäperäinen maastopyörä Alma M20 Halo Silver Gloss/Shark Grey Matt

Orbea Jäykkäperäinen maastopyörä Alma M20 Halo Silver Gloss/Shark Grey Matt
Kuvaus

Temperamenttinen XC-hiilikuitupyörä, joka voi haastaa erittäin korkealla tasolla

Nopea Orbea Alma M20 on täydellinen sinulle, joka haluat ketterän, kevyen ja luotettavan XC:n, jolla loistaa kaikessa sorateiden rallista haastavaan metsämaastoon. Temperamenttinen ja uskomattoman nopea hardtail-pyörä aggressiivisella geometrialla, korkealuokkaisella varustuksella, tehokkaalla etenemiskyvyllä ja terävällä ilmajousitushaarukalla, joka varmistaa, että voit nopeasti sopeuttaa pyörän erilaisiin maastotyyppeihin. Malli on varustettu tehokkailla komponenteilla ja kevyellä korkealuokkaisella hiilikuiturungolla, joka on aina valmis kilpailuihin.

Avaimen menestykseen!

  • Korkealuokkainen hiilikuiturunko (Alma Carbon OMR) selkeällä tuntumalla ja maailmanluokan voimansiirrolla
  • Geometria, joka on täysin mukautettu aggressiiviseen XC:hen, 74,5/68 asteen kulmalla ja 430 mm pitkällä ketjutangolla
  • Kevyt ja ketterä XC, joka viihtyy kaikessa sorateiltä huomattavasti haastavampaan maastoon
  • Terävä ilmajousitushaarukka FOXilta (34 Float SC Performance) kaukolukituksella ja 100 mm joustomatkalla
  • Äärimmäisen voimakas 1x-vaihteisto Shimanolta (XT) 12 vaihteella ja moitteettomalla suorituskyvyllä
  • Vahvat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (M6100), jotka tarjoavat moitteettoman jarrutustehon maastosta riippumatta
  • Korkealuokkaiset 29-tuumaiset renkaat OQUOn (Mountain Performance MP28PRO) alumiinivanteilla
  • Nopeat ja pitävät Maxxisin (Rekon Race) 2,35" leveät renkaat
  • Säädettävä satulaputki OC:lta (Mountain Control MC20) varmistaa, että olet valmis haastavimpiinkin maastoihin

Korkealuokkainen hiilikuiturunko, jonka geometria suosii tehokkuutta

Chassis muodostuu korkealuokkaisesta hiilikuiturungosta (High Modulus) maailmanluokan voimansiirrolla, joka tarjoaa nopean vasteen, kun laitat täyden tehon polkimiin. Vaikuttavan kevyt rakenne, jonka paino on juuri yli 1.000 grammaa, ja jolla on aggressiivinen XC-geometria, joka keskittyy nopeaan pyöräilyyn ja herättää himoa. Sen runkomuoto ei ole vain tyylikäs, vaan sillä on korkea sivuttaisjäykkyys, mikä luo perustan, joka takaa nopeat ajelut kaikilla alustoilla. Runko tarjoaa sekä mukailevan ajotuntuman että tehokkaan voimansiirron, mikä käytännössä tekee siitä salamannopean reagoinnissa, kun haluat lisätä vauhtia.

Jousitettu haarukka, joka parantaa etenemiskykyäsi kaikilla alustoilla

Jousitus hoidetaan terävällä ilmajousihaarukalla, joka tarjoaa tehokkaamman etenemiskyvyn, mikä voi olla ratkaisevaa, kun alusta muuttuu nopeasti. Se tarjoaa 100 mm joustomatkan ja siinä on kaukolukitus, täydellinen sinulle, joka haluat ajaa yhtä nopeasti sileillä sorateillä kuin paljon hankalammilla alustoilla. Ja tietenkin pyörässä on säädettävä satulaputki, mikä käytännössä antaa paljon ylimääräistä ohjailutilaa, koska voit laskea satulaa lennossa ja pitää sen poissa tieltä, kun ohjaat poluilla.

Kilpailuvalmis 1x-vaihteisto, joka tarjoaa vuorenvarmaa suorituskykyä

Konepellin alla on äärimmäisen voimakas 1x-vaihteisto, joka koostuu lyhyesti 12 mekaanisesti ohjatusta vaihteesta, jotka käytännössä eivät koskaan aiheuta ongelmia ja jotka tarjoavat vuorenvarmaa suorituskykyä. Luomuksen sydän on kampisarja yksittäisellä 34-hampaisella rattaalla, joka yhdistyy 12-osaisen (10-51T) kasetin kanssa, mikä antaa laajan vaihteen, mutta keskittyy korkeaan tehokkuuteen ja luotettavaan toimintaan.

Korkealuokkainen pyöräsetti, joka tarjoaa ilmiömäisen rullaavuuden ja loistavan etenemiskyvyn

Kaikki pyörii alumiinivanteilla varustetulla pyöräsetillä, jossa on nopeat 29-tuumaiset renkaat 2,35" leveydellä, jotka tarjoavat vakuuttavan rullaavuuden, loistavan etenemiskyvyn ja varman pidon kurveissa. Ja kun vauhti kasvaa, jarrutustehojen vaatimukset kasvavat, minkä vuoksi pyörässä on vahvat hydrauliset levyjarrut, joissa on helposti käytettävät vipuset, mikä varmistaa, että voit olla täysin varma, että maksimijarrutusteho on aina saatavilla riippumatta alustasta, sääolosuhteista tai vuodenajasta.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0118980-Q297
EAN-koodi-
TuotemerkkiORBEA
VäriHalo Silver Gloss/Shark Grey Matt
Tuotenumero0118980
Tekniset tiedot
PersonointiMaastopyöräily
TuotesarjaOrbea Alma M20
MallisarjaOrbea Alma
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Vuosimalli2024
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan tuotenumero-
Valmistajan väriHalo Silver Gloss/Shark Grey Matt
Runkosetti
Runkokoko-
RunkoOrbea Alma Carbon OMR, Boost 12x148, PF BB, Internal cable routing.
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFox 34 Float SC Performance 100 Grip Remote Push to Lock QR15x110
Haarukan tyyppi 

Haarukan tyyppi

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Vaimennettu
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

100
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jäykkä
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Kiekot
KiekotOquo Mountain Performance MP28PRO, alloy hookless rim, DT370 6IS hub, Shimano Micro Spline freehub, 28mm internal width, Sapim Race spokes, 29"
EturengasMaxxis Ikon 2.20" FB 60 TPI Dual
TakarengasMaxxis Ikon 2.20" FB 60 TPI Dual
Renkaan koko57-622
Voimansiirto
VaihtajatShimano XT M8100 I-Spec EV
TakavaihtajaShimano XT M8100 SGS Shadow Plus
KampisarjaShimano XT M8100 34t
KetjuShimano M7100
RataspakkaShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponentit
EtujarruShimano M6100 Hydraulic Disc
TakajarruShimano M6100 Hydraulic Disc
OhjainlaakeriAcros 1-1/8 - 1-1/2" Semi-intergated Block Lock
SatulatolppaOC Mountain Control MC20, 27.2mm, Dropper, Travel 80mm//OC Squidlock MP20-D Dropper Remote
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

1x12
Vaihdevipu sarjaShimano XT
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Varusteet
SatulaFizik Taiga S-alloy rail
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO